Aktualności filmowe


Kino społecznie zaangażowane – recenzja filmu „JA, DANIEL BLAKE”

Kino europejskie nie od dziś pełni także funkcję społeczną. Mówi o ważnych, aktualnych problemach, nierzadko dotykających ogółu europejskiego społeczeństwa. Czy filmy te mają wyłącznie charakter doraźny, czy może jednak kryje się za tym coś więcej - są uniwersalne? Na pewno doraźne są często filmowe nagrody:...

Europa w punkcie wyjścia? – recenzja filmu „Śmierć w Sarajewie”

28 czerwca 1914 roku w Sarajewie Gavrilo Princip zaledwie jednym pociągnięciem za spust otworzył puszkę Pandory, która pogrążyła Europę na prawie całe kolejne stulecie. Ale czy pomimo przemian z lat 90. (rozpad Jugosławii, wojna na Bałkanach), zdaje się mówić reżyser, Europa nie jest nadal tym...

Czeska komedia, która igra z widzem – recenzja filmu „Zagubieni”

Najnowszy film Petra Zelenki wyraźnie wychodzi poza granice wszelkich filmowych konwencji i warto zaznaczyć to już na samym początku. "Zagubieni" to film wielowarstwowy - na pozór chaotyczny, ostatecznie okazujący się jednak uporządkowanym pod każdym względem. Tworząc owych kilka warstw, reżyser porusza dwie kwestie: mitologizację historii oraz proces...

Za które filmy kochamy Andrzeja Wajdę?

Ilekroć odchodzi twórca pokroju Andrzeja Wajdy, wywołuje to falę wspomnień, wywiadów, artykułów, a wśród nich m.in. klasyfikacje najlepszych filmów reżysera. Stwierdziwszy, że zawsze będzie to wybór subiektywny, nieważne, jak bardzo staralibyśmy się go zobiektywizować, postanowiliśmy wyjawić Wam, które dzieła Mistrza wymieniamy bez zastanowienia, gdy ktoś...

Jak rozprawić się z historią? O „Wołyniu” Wojtka Smarzowskiego

Choć kwestia dotycząca tego, czy sztuka (a w szczególności film) może być wiarygodnym źródłem historycznym, jest dyskusyjna, można wyróżnić dwa rodzaje filmów opowiadających o historii: koncentrujące się wokół faktów, niczym podręczniki, i takie, które starają się przedstawiać ją z perspektywy jej uczestników. Innymi słowy: albo...

Samotni we dwoje – recenzja „Zniknięcia Eleanor Rigby”

"Zastanawiałeś się kiedykolwiek, dlaczego zakochujemy się w danej osobie?" - chcę spytać za głównym bohaterem trylogii. Trylogii nietypowej, wyjątkowej. Trylogii - jeśli w ogóle można tak ją nazwać. Przystępując do oglądania "Zniknięcia Eleanor Rigby" wiedziałam niewiele. W przypadku takich produkcji zdecydowanie odradzam oglądanie zwiastunów, czytanie opisów fabuły...

Z zachwytami nie przesadzajmy, czyli recenzja „Ostatniej Rodziny”

“Ostatnia rodzina” była niekwestionowanym faworytem tegorocznego Festiwalu Filmowego w Gdyni jeszcze na długo przed ogłoszeniem wyników. Film nieznanego dotąd reżysera Jana  P. Matuszyńskiego ujął w zasadzie wszystkich - zarówno Jury, jak i publiczność, i nie słychać do tej pory zbyt wielu głosów krytyki. Obraz nie...

Rozczarowanie werdyktem, czyli nasze subiektywne podsumowanie 41. Festiwalu w Gdyni

  41. edycja Festiwalu Filmowego w Gdyni to druga edycja festiwalu, w której miałam okazję uczestniczyć. I choć za pierwszym razem byłam dosyć sceptyczna co do poziomu konkursowych filmów, bardzo pozytywnie się zaskoczyłam. Widać było pewien powiew świeżości. W tym roku naturalnie moje oczekiwania były na...

Bridget Jones powraca – sukces czy porażka?

Do Bridget Jones’s Baby (w Polsce dystrybuowanej jako Bridget Jones 3) podchodziłam z dystansem. Mało tego, mając w pamięci średnio udane W pogoni za rozumem nie spodziewałam się niczego dobrego. Piętnaście lat od premiery pierwszej części oraz nowa twarz Renée Zellweger również dobrze nie rokowały....

'